Pierwsze dni dziecka w przedszkolu – 7 zasad

pierwsze-dniu

Pierwsze dni w przedszkolu są dla dzieci na ogół trudne. Dlatego warto zadbać, aby adaptacja do nowych warunków przebiegła możliwie łagodnie. Poniżej przedstawiamy 7 zasad, które ułatwią maluchowi (a także jego rodzicom) jak najmniej bolesne przyzwyczajenie się do nowej sytuacji.

1. Zbuduj pozytywny obraz przedszkola.
Odpowiednio wcześniej opowiadaj dziecku o przedszkolu. Przedstawiaj je jako miejsce gdzie dzieci spędzają czas bez rodziców. Nie strasz, rozbudzaj ciekawość.

2. Zacznij dzień „na spokojnie”.
Zadbaj o to by dziecko wstało odpowiednio wcześnie, aby uniknąć atmosfery pośpiechu i nerwowości. Oszczędź mu dodatkowego stresu.

3. Nie przeciągaj pożegnania w szatni.
Pomóż dziecku zdjąć ubranie i powiesić je w odpowiednie miejsce, pożegnaj się i wyjdź oddając malucha pod opiekę wychowawcy. Kiedy dziecko płacze pod żadnym pozorem nie zabieraj go z powrotem do domu. Będzie to dla niego sygnał, że płaczem można wymusić powrót do domu.

4. Rozstań się stanowczo, nie okazuj negatywnych emocji.
Dziecko nie powinno widzieć, że jesteś przejęty lub zestresowany sytuacją. Twoja pociecha natychmiast to zauważy i spotęguje to jego stres. Wesprzyj je kilkoma słowami otuchy i wyjdź, zostawiając je pod opieką nauczyciela. Większość dzieci uspokaja się chwilę po wyjściu rodzica.

5. Przez pierwszy miesiąc postaraj się odbierać dziecko wcześniej.
Daj dziecku czas na przyzwyczajenie się do nowego miejsca. Stopniowo przedłużaj jego pobyt.

6. Powiedz dziecku kiedy je odbierzesz.
Dzieci lubią, kiedy ich życie jest uporządkowane. Nie mów dziecku, że przyjdziesz po pracy albo o 16 – ono nie wie kiedy to jest. Zamiast tego powiedz np.: „odbiorę Cię po podwieczorku”.

7. Nie przekupuj dziecka.
Możesz dać maluchowi mały upominek w formie nagrody, nigdy nie mów jednak „jeżeli pójdziesz do przedszkola, dostaniesz nagrodę”.

Bibliografia:
1. J. Lubowiecka, Przystosowanie psychospołeczne do przedszkola, Warszawa 2000, WSiP.
2. E. Hurlock, Rozwój dziecka Warszawa 1960 PWN
3. E. Gruszczyk- Kolczyńska, Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się, Warszawa 2000 WSiP.

— Marta Rutkowska

Brak komentarzy.